maandag 12 april 2021

Vragen van Twitter volgers!

 70% in goud?


Toen het interview uit De Tijd werd afgenomen stond de goudprijs nog onder de 40.000 euro per kilogram, gelet op de stijging van de goudprijs zit dat percentage goud in mijn roerend vermogen nu boven 80%.

Dit is echter niet zo belangrijk.  De essentie van mijn strategie is dat ik aanvaard heb dat de centrale bankiers het fiat geld reeds lang waardeloos gemaakt hebben en daarom hecht ik in principe heel weinig belang aan de prijs van eender wat.  Hetgeen telt, en hetgeen nodig is om de onvermijdelijke schokken in de toekomst te overleven, is de onderliggende waarde van de activa en voor goud en andere grondstoffen zit die waarde in het gewicht.  Voor goud komt daarbij dat het volgens mij zal gebruikt worden als anker in het nieuwe monetaire systeem dat nodig is om terug orde op zaken te stellen.

Sinds 1974 volg ik gepassioneerd de financiële markten en dankzij mij leraar economie uit die tijd heb ik steeds een passie voor goud gehad.  Die leraar voorspelde destijds de grote werkloosheid, de hoge inflatie, de schuldenexplosie en hij verwees daarvoor naar het opblazen van de goud/dollarstandaard door Nixon op 15 augustus 1971.  Zijn lessen ben ik nooit vergeten en ze vormden de basis van mijn latere carrière als beleggingsadviseur.

Toen ik in 1980 actief begon te beleggen in aandelen werd iemand, die daaraan wilde beginnen, bij de banken nog uitgelachen en weggestuurd met de boodschap dat je met die gevaarlijk rommel alleen maar geld kon verliezen en zo kwam ik na vier grootbanken uiteindelijk terecht bij wijlen wisselagent Georges Vanderhoven en die man had toen zo weinig te doen dat ik bij een bezoek, dat normaal gezien tien minuten zou duren, na vier of vijf uur terug buiten wandelde.  Georges Vanderhoven was een levende encyclopedie, hij ademde beurs, hij was gepassioneerd en hij was dolgelukkig dat hij na vele jaren eindelijk nog eens ne geïnteresseerde snotneus over de vloer kreeg.  Die man heeft mij veel geleerd en ik zal hem daarvoor eeuwig dankbaar zijn.

Toen kwam de grote crash van 1987, de grootste klap uit de beursgeschiedenis, Georges Vanderhoven was toen al overleden doch dankzij zijn lessen bleef ik tijdens die onwaarschijnlijke storm overeind en trok ik een goed jaar later, toen ik bijna 70% netto gerealiseerd had op 15 maanden, een aantal belangrijke conclusies.

Zo'n geweldige crash moest normaal gezien tot een zware recessie van zes tot acht jaar geleid hebben en toch deed de beurs het beter dan ooit tevoren.  Hoe kwam dat, hoe was dat mogelijk?  Wel... de centrale banken, onder aanvoering van de Federal Reserve, hadden massaal gigantische hoeveelheden liquiditeiten in de markten gepompt.  En toen... besloot ik om mijn eerste aankopen van fysiek goud te doen.

Toen ik in de jaren daarna opmerkte dat men vanaf 1987 iedere crisis oploste door telkens opnieuw massaal verse liquiditeiten in de markten te pompen en ik me na het faillissement van Barings Bank realiseerde welke gevaarlijke oncontroleerbare Weapons of Mass Destruction men in de financiële wereld ontwikkelde om die overtollige liquiditeiten toch maar een bestemming te geven, waarschuwde ik mijn klanten voor het eerst voor de op handen zijnde bankencrisis.  Toen die bankencrisis zich na relatief korte tijd in 2008 aandiende (inderdaad 14 jaar is kort) en ik opnieuw gelijk kreeg toen men die ramp ging bestrijden met dezelfde middelen als die ze veroorzaakt hadden, verhoogde ik sindsdien stelselmatig mijn positie in fysiek goud.

Het is mijn sterke overtuiging dat iedereen, die vandaag onvoldoende fysiek goud voorziet in zijn of haar vermogen, een levensgevaarlijk spel speelt.  Iedere euro op de bank, die niet echt nodig is in de komende drie maanden, is er één teveel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten