maandag 13 januari 2014

Verkiezingen: wat met N-VA?

Op zondag 25 mei vinden wellicht de belangrijkste verkiezingen uit ons leven plaats.
Voor de belangrijkste slachtoffers het NBB-schandaaldossier is het belangrijk om het standpunt van de politieke partijen te kennen.

Zijn de partijen, die de plundering van de NBB reserves georganiseerd hebben bereid om de aandeelhouders een kleine compensatie te geven?

Nog belangrijker is wellicht het standpunt van de N-VA. Wat wil de N-VA doen om de privé aandeelhouders van de NBB bij te staan of gaat de N-VA het spelletje bij het machtigste instituut van dit land gewoon meespelen?

Ik vraag al enkele jaren aan de N-VA om een schriftelijk standpunt te formuleren doch om één of andere reden lijkt het of men bij de N-VA doofstom is als het over de NBB gaat.

Op 6 januari zond ik daarom deze herinnering aan een N-VA kopstuk:

Beste ....,

Cruciaal blijft voor mij uiteraard het Nationale Bank dossier. Vooraleer de kiesstrijd in volle hevigheid losbarst, had ik graag het officiële standpunt van de partij over dit schandaaldossier gekend. Is de N-VA bereid om een eind te maken aan de onwaarschijnlijke discriminatie van de privé aandeelhouders van de NBB?

In bijlage een copij van een brief die ik al aan verschillende ministers heb bezorgd. In feite is mijn vraag de volgende: Is de N-VA bereid om het eerste dividend voor de aandeelhouders van de NBB aan te passen aan de evolutie van de koopkracht? Dat eerste dividend van 60 frank uit 1850 bedraagt vandaag nog steeds 60 frank terwijl het inkomen van de gouverneur steeg van 18.500 frank per jaar tot bijna 30 miljoen frank dit jaar. Omgerekend bleef een frank uit 1850 voor de aandeelhouders van de NBB een frank terwijl het inkomen van de gouverneur steeg met een factor 1600. Is de N-VA bereid om te ijveren voor het aanpassen van dit eerste dividend zodat de koers van het aandeel naar een meer aanvaardbaar peil van minimum 12.000 euro kan stijgen? Dit kost de Belgische Staat geen cent, het brengt de Staat zelfs geld op.

Graag ontving ik op deze vraag zo snel mogelijk een duidelijk antwoord.

Zoals je weet, ben ik steeds bereid om een en ander te komen toelichten.

Met vriendelijke groeten,

Erik Geenen.

Het is uitermate belangrijk dat zoveel mogelijk mensen deze vragen stellen aan zoveel mogelijk politici zodat we tegen 25 mei een duidelijk stemadvies kunnen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten