zaterdag 25 februari 2012

1926

Bij de operatie in 1926 hoorde ook een aandelensplit in drie en sommige mensen grijpen dit aan om vragen te stellen bij mijn berekeningen van het eerste dividend van 60 frank uit 1850.

De incorporatie van de reserves en de split was echter vooral een compensatie voor de privé aandeelhouders voor het feit dat de Staat vanaf dat moment recht kreeg op een substantieel van de activa van de NBB in het geval de NBB het emissierecht zou verliezen of zelf zou beslissen om in vereffening te gaan.

Verder bleef de nominale waarde per aandeel gelijk aan de waarde uit 1850 en zou het overgrote deel van het koopkrachtverlies pas na de operatie uit 1926 plaatsvinden.

Tot slot ben ik, zoals iedereen weet, een bijzonder gematigd man. Mijn vraag om het dividend van 60 frank uit 1850 op te trekken naar minimaal 600 euro per aandeel houdt in feite toch rekening met die split in drie. Immers:
-600 euro komt overeen met 24.000 frank of 400 keer 60 frank.

-Als we kijken naar de verloning van de gouverneur van de NBB stellen we vast dat de 18.500 frank uit de jaren 1850 steeg met een factor 1.300.

-Als we het dividend van 60 frank uit 1850 vermenigvuldigen met 1.300 komen we uit op 78.000 frank of 1.933 euro per aandeel. Deel 1.933 door 3 en je komt met 644 euro aardig dicht in de buurt van dat minimum van 600 euro waar ik telkens weer naar verwijs.

In mijn komende bijdragen zal ik uitweiden over de reden waarom de goudvoorraad van de NBB op een gegeven moment zo groot werd, op een moment dat de aandelen van de NBB nog voor de volle 100% in handen waren van privé aandeelhouders.

Het goud van de NBB is zonder enige twijfel eigendom van de NBB. Dankzij de operatie uit 1926 werd de Staat onrechtstreeks eigenaar van +/-75% van de activa van de NBB. Geschiedenisvervalsers hebben daar achteraf 100% van gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten